© 1990 Peter Lewis. Henry Williamson Society Journal, 22 (Sept. 1990): 44

The Daily Trident

Peter Lewis

Readers of the Chronicle novels will know, of course, of Richard Maddison’s favourite
(and only) newspaper, the Daily Trident (Daily Mail) which he read faithfully all his adult
life, with almost slavish devotion, believing every word he read in it, often quoting from
it and reading passages from it to his unfortunate family. The paper, he said, was inspired
by common sense. (Also, see Donkey Boy, p. 46.)

Williamson made no attempt to ‘disguise’ the paper except by changing its name.
We recall the story in Young Phillip Maddison, Ch. 3, when at Brighton in 1910 Phillip
by chance met Sir William Castleton (Harmsworth), and Uncle Hugh says ““Castleton
and his Yellow Press! A catchpenny Empire of Money, Bluff and Blarney! I wouldn't
touch his dam’ Daily Liar with a barge pole.”” [My Concise Oxford Dictionary thus defines
‘the yellow Press’: ‘‘sensational newspapers, especially of chauvinistic tendencies.”’]

Richard Maddison was of course drawn from the character of Henry’s own father,
and [ can’t help wondering whether Henry was taking a swipe at his father’s naive and
gullible choice of newspaper as well as at the paper itself (Richard’s only other reading
was Sherlock Holmes stories).

I was most interested to come across recently the passage below taken from Fields
of Praise, 1980, the Official History of the Welsh Rugby Union, and I give a brief
background: in 1905 Wales defeated the All Blacks, the touring New Zealand Rugby team,
by 3 points (a try) to nil. This was (and still is) considered to be a tremendous sporting
achievement, since repeated only twice. After the Welsh try, one of the All Blacks, Bob
Deans, nearly scored a try which would have drawn the match, and Deans (supported
incidentally by a Welsh player) claimed that in fact a try had been scored. The Scottish
referee decided otherwise, and the issue has been hotly debated in Wales and New
Zealand ever since. The occasion prompted the Daily Mail to coin the phrase ‘a disputed
try’, which is of course a contradiction in terms.

The press had, from the 1880s, begun to report rugby more and more fully in the accurate
surmise that the game's popularity sold copies, It is, however, quite appropriate that the
newspaper that fanned the flames of Dean’s grievance was the London Daily Mail. Founded
by Alfred Harmsworth in 1896, the half-penny Mail was skilfully designed to appeal to
a new mass audience who wanted a paper that looked like the ‘quality’ papers but, in fact,
purveyed sensationalism. Northcliffe insisted that his paper carried “talking points’ on every
page; he gave saturation cover to sport, especially both types of football, inaugurating the
‘gussip’ sports writer as well as straightforward reports; above all he was the master of
the ‘stunt’ story which he depicted to his editors as ‘something which astounds’ or ‘any
act which is surprising, theatrically effective’. The invincible All Blacks were, through their
unstoppable progress, such a stunt in motion. Mail reporters followed them everywhere.
The nature of their winning was used as credence for the proptietor’s views on the growing
superiority of ‘colonial’ stock to those left in over-populated, unadventurous Britain.

It is not of course my intention to stir up the muddy waters of this old controversy
in the hallowed pages of the Society journal but merely to allow the baffled reader to
read this opinion of the Daily Mail (Trident) as it might have been at the turn of the cen-
tury. I'm sure that in the intervening years the Mail has shrugged off the unhappy image
of its early life.



